Här har vi samlat Klockaren-nyhetsbrevens Månadens tips. 

Layoutmässig jämvikt på sidorna          

                                                                                                                 
En webbsidelayout där båda kolumnerna är balanserade utan tomma vita ytor ger ett mer visuellt tilltalande och professionellt utseende. En väldisponerad sida styr besökarens uppmärksamhet till det relevanta innehållet och gör det lätt att surfa på sidan. Helheten uppfattas som balanserad och logisk, när innehållet är jämnt fördelat mellan båda kolumnerna.

På webbplatsens förstasida kan du påverka layouten på följande sätt:

  •  Fundera över hur många aktuella evenemang ni har. Ett jämnt antal, som 2, 4, 6, 8 eller 10, ser bra ut. Antalet kan justeras via portlettens kugghjul.
  • Planera länklistorna i den vänstra kolumnen och lyften i den högra kolumnen så att det blir ungefär lika mycket innehåll i båda. Överväg att flytta något från den ena kolumnen till den andra om det ser obalanserat ut.
  • Hur många aktuella nyheter brukar ni ha? Vilka vill ni lyfta med synlig ingress? Vill ni att bilderna i nyheterna syns på förstasidan? Fundera på hur mycket utrymme som behövs och om något kan lyftas i den högra kolumnen för att skapa balans.
  • Fundera på om ni har också annat innehåll som kan lyftas i den högra kolumnen. Det finns en innehållsportlett via vilken ni till exempel kan bädda in en intressant video.

Kontrollera slutligen hur sidan ser ut i privat sida i webbläsaren eller i en annan webbläsare.

Följ samma princip då du planerar vanliga sidor i Klockaren, så att det inte blir några vita luckor. Gör så här:

  • Dela texten på två portletter om du har en bild på höger sida, så att texten i den första portletten är i balans med bilden och texten i den andra portletten fyller bredden.

     
Bild1                                                               Bild2
    
Så här ser sidan ut då texten inte är delad.                                                        Så här ser det ut då texten är i jämvikt på sidan.

 

  • Planera också innehållet i de andra portletterna på sidan enligt samma logik.

Undvik onödiga nyckelord

Nyckelord i Klockaren är ett sätt att lyfta fram innehåll som har angetts på flera ställen, vanligtvis som listor. Du har säkert lagt märke till att det finns ett fält för nyckelord. Du instrueras också att använda nyckelord för listor. Det finns ingen anledning att ange andra nyckelord än de som redan används i församlingen för listningar. Det är ingen idé att ange nyckelord för saker som du redan har valt någon annanstans i formuläret, till exempel namnet på en lokal eller platsen för ett evenemang. Nyckelord är inte heller till för söktjänster som till exempel Google.

Som exempel bör du inte ange följande som nyckelord för ett familjeevenemang kring påsk: pyssel, Exempelförsamlingens krypta, äggmålning, barn, barnfamiljer, vuxna, familj, barnarbete, kaffe, servering, påskhare, fiske, påskvandring. Påsk kan å andra sidan vara ett bra sökord om församlingen har en separat lista över alla påskevenemang. Om du är osäker på vilka nyckelord som används för listor i din församling kan du fråga sajtens chefredaktör.

Det bästa sättet att påverka synligheten i söktjänster är att i själva texten använda de ord som du tror att besökarna kommer att använda för att söka efter evenemanget. Beskriv evenemanget så tydligt och tilltalande som möjligt med hjälp av dessa ord.

Du kan använda nyckelord i Klockaren för att skapa olika listor med evenemang, nyheter, kontaktinformation, blogginlägg eller lokaler. Du kan läsa mer om detta i Klockarenguiden.

 

Det är viktigt att besökare kan ge respons till församlingen, både om webbplatsen och om verksamheten. Se till att webbplatsen har en responsblankett och att det är lätt att hitta den. Blanketten bör vara enkel att nå för användaren, åtminstone via kontaktsidan. Det finns också en automatisk länk till blanketten i webbplatsens sidfot.

Blanketten bör innehålla minst ett fält för fri text och gärna en möjlighet att lämna kontaktuppgifter. Kom ihåg att skapa en dataskyddsbesrkivning om ni samlar in personuppgifter. Rensa också regelbundet bort gamla blankettsvar.

Om ni vill kan ni naturligtvis också använda blanketten för att samla in mer detaljerad respons.

Kriskommunikation i Klockaren  

Var alltid förberedd med en plan för kriskommunikation. Tänk på att också kommunikationen online och i Klockaren behöver ingå i planen. Det är mycket som behöver tänkas ut på förhand så att processen löper smidigt i en äkta krissituation. 

Här hittar du praktiska tips för kriskommunikation