Man kan infoga kontaktuppgifter för anställda, förtroendevalda och tjänster.
I Klockaren skapar man varje kontaktuppgift enskilt. Klockaren har ingen automatisk egenskap för att föra över alla kontaktuppgifter med hjälp av till exempel en Excel-tabell.
De kontakter som skapats i Klockaren kan lyftas fram på olika sidor med hjälp av en kontaktpuff.
Man kan också skapa kontaktlistor där man med hjälp av filtrering kan välja vilka kontakter som visas.
Kontaktuppgiftens bild behöver inte föras in i Klockarens arkiv för bilder. Bilden kan plockas direkt från din dator via blanketten för kontaktinformation. Du kan också byta ut bilden direkt via blanketten.
Använd kontaktpuffarna när du vill informera om en e-post adress. Då är adressen skyddad från skräp.
Skapa ny kontakt
I vänstra meny välj Kontakter.
Klicka på knappen Lägg till en kontakt. Ett nytt fönster öppnas. Här är blanketten som du ska fylla i.
Fyll i personuppgifterna i blanketten, se här nere.
Publicera genom att klicka på Spara.
Information om personen
Fyll i åtminstone de uppgifter som krävs, dvs personens namn. Ifall personen inte har en e-post till jobbet, fyll då i en allmän e-post till församlingen (t.ex. finlandssvenskaforsamlingen@evl.fi). I adressfältet kan du fylla i antingen besöksadress eller postadress.
Bilden fungerar bäst om den är av storlek 200x200 px (kvadratisk), men även 200 x 266 px (stående) är möjlig. Vi rekommenderar att genomgående välja samma storlek för bilder på alla anställda. Bilderna laddas upp direkt från egen dator.
Personens arbetsuppgifter och verksamhetsområde
Fyll åtminstone i personens titel. Välj församling eller det område på vilket personen arbetar.
Genom att specificera församling, serviceenhet och arbetsuppgift kan du skapa listor över till exempel församlingens präster eller diakoner. Det lönar sig att fylla i dessa uppgifter så noggrant som möjligt, ifall du i framtiden behöver skapa listor. Ifall det är någon viss arbetsuppgift eller enhet som fattas i menyn, kan du med hjälp av nyckelord istället skapa en lista.
Nyckelord: Ifall en arbetsuppgift eller enhet fattas i menyerna, kan du också med hjälp av nyckelord skapa listor för olika yrkesgrupper.
Nyckelorden påverkar inte Googles sök-funktion.
- Du kan använda ett nyckelord som redan finns sparat genom att klicka på Välj.
- Ett nytt nyckelord skrivs in här och klicka på Lägg till. Använd bokstäver, inte specialtecken, siffror eller å, ä eller ö.
Mera information om arbetsuppgifterna
I det första textfältet kan du kort fylla i information som till exempel anträffbarhet, kort beskrivning av arbetsuppgifterna, tjänstledighet eller dylikt. I det större textfältet - Den anställda presenterar sig själv för församlingsmedlemmarna - kan du fylla i en mer detaljerad beskrivning om dig själv och om ditt jobb. Information du skriver i det senare textfältet syns endast om du klickar på länken.
I Klockaren kan man förutom personliga kontaktuppgifter skapa kontaktinformation för tjänster, t ex en serviceenhet
Du gör det på följande sätt:
Gå till vänstra menyn, välj kontakter.
Välj fliken Kontaktinformation för tjänster
Välj Lägg till en kontakt.
Fyll i kontaktblanketten
Spara
När du vill plocka fram en kontakt för tjänster ska du i kontaktpuffen byta kontakttyp. Det betyder att du istället för att välja en person kan välja att visa Kontaktinformation till tjänst. Bytet görs längst ner i fönstret vid texten Byt kontakttyp.
Redigera och ta bort kontaktuppgifter
1. Gå till vänstra menyn, välj kontakter.
2. Leta reda på person/tjänst
Du kan leta reda på personen/tjänsten genom att söka på personens namn överst i sökfunktionen.
När du hittar personen/tjänsten kan du redigera genom att klicka på kugghjulet. När du har redigerat färdigt, tryck på knappen Spara nere på blanketten.
Kontakten raderas genom att klicka på skräpkorgen.
Kontaktpuff - Portlett för kontaktuppgifter
De kontakter som skapats i Klockaren kan lyftas fram med hjälp av en kontaktpuff. I en kontaktpuff kan man plocka fram en eller flera kontakter. Kontaktpuffar finns i flera sidmodeller: 1.03, 1.13, 1.14, 2.02, 2.10, 2.11, 3.01 och 3.02.
I kontaktpuffen kan du välja i vilken ordning kontakterna visas och vilka uppgifter som visas.
En förutsättning för att plocka fram personer i kontaktpuffar är att de finns infogade via administrationen.
Gör på följande sätt
Klicka på kugghjulet i den svarta balken i kontaktpuffen.
Under fliken Välj kontaktinformation kan du i sökfältet skriva in namnet på personen/tjänsten du vill att ska synas i kontaktpuffen. Systemet föreslår och du kan välja genom att klicka på den kontakt du önskar. Fortsätt och skriv in följande kontakt i sökfältet och välj från vad systemet föreslår.
Om du valt flera kontakter kan du med hjälp av musen dra och flytta ordningsföljden för hur kontakterna visas
Under fliken Inställningar för vad som ska visas kan du justera vilka kontaktuppgifter som visas. Välj om rubrik och personens bild ska visas och välj om fältet är snävt eller omfattande.
Klicka på spara.
Byta kontakttyp
I kontaktpuffen kan man välja att istället för en person välja att visa Kontaktinformation till tjänst. Klicka först på kugghjulet och i fönstret som visas ska du klicka på Byt kontakttyp.
Länk till kontakt
Genom att klicka på en persons/tjänstens namn kommer man till en egen sida, ett sk. kontaktkort. Nere på kontaktkortet, under bilden, finns en länk med texten Kopiera länken. Genom att klicka där kopieras en länk till just den kontakten. Den länken kan användas på olika sätt.
Skapa sida för kontaktlista
Innan du kan börja skapa en kontaktlista måste du se till att den information om de personer som du vill att ska synas i din lista finns inmatad i Klockaren. Du kan skapa listor genom att filtrera information med serviceenheter, noggrannare beskrivning av arbetsuppgift, församling eller med nyckelord.
Du kan skapa en kontaktlista i vilken del som helst i sajten. Se bara till att du använder rätt sidmall (1.10 Kontaktinformationslista med meny)
Här går vi igenom hur man skapar en lista över präster
1. Gå till sidan Kontakt
2. Lägg till en ny sida av sidmodell 1.10
Klicka här
3. Fyll i den information som behövs för den nya sidan
Sidans namn: I det här fallet Präster Beskrivning för söktjänster: Skriv en kort text (max 140 tecken). Använd gärna ord besökaren kunde tänkas använda för att hitta din sida. Det är viktigt att det finns en beskrivning på alla sidor eftersom Google använder texten när den visar sökresultat. Sidmodell: 1.10 Kontaktinformationslista med meny
Till sist väljer du att sidan blir en undersida till den här sidan.
Klicka på spara och du flyttar dig till sidan du just har skapat.
4. Klicka på kugghjulet nere på sidan du just skapat för att redigera listan.
5. Välj det filtreringsalternativ som passar din lista
Valda nyckelord
Klicka på rubriken och fönstret utvidgas. När du vill skapa en lista med hjälp av nyckelord ska samma nyckelord också läggas till i personens /tjänstens kontaktuppgifter. Lägg till samma nyckelord genom att klicka på Välj och i listan kryssa för samma ord som du lagt till kontakten. Nya nyckelord lägger du till genom att skriva på raden och klicka Lägg till. Använd bokstäver, inte specialmärken, siffror eller å, ä eller ö.
Noggrannare beskrivning av arbetsuppgifterna
Klicka på rubriken och fönstret utvidgas. Markera arbetsuppgifter och för över till rutan Valda med hjälp av att klicka på pilen neråt.
Organisationer
Klicka på rubriken och fönstret utvidgas. Markera den organisation vars kontakter du vill visa i listan. För över till rutan Valda organisationer med hjälp av pilen neråt.
6. Sökningens inställningar
Kryssa för i visa kontaktlista för:
- Alla, när du vill visa alla kontakter.
- Bara församlingsanställda, då visas alla kontakter som i blanketten för kontaktuppgifter INTE har ett kryss för frågan Sätt kryss i rutan om det INTE är fråga om en församlingsanställd.
- Övriga, då visas alla som i blanketten för kontaktuppgifter har ett för Sätt kryss i rutan om det INTE är fråga om en församlingsanställd.
Visa sökrutan och alfabetet (bokstavslänkar): Kryssa Ja om du vill att det högst uppe i kontaktlistan finns en sökruta samt möjlighet att välja initialbokstav på namn.
Gruppering av kontaktinformation: Välj mellan att hela listan visas på en sida eller att tio kontakter per sida visas.
7. Tryck på Spara.
8. Skriv rubrik och kort ingress för sidan
Skriv en rubrik och kort ingress i innehållsportletten överst på sidan.
Vi rekommenderar att texten här är kort. Denna ingress kommer att finnas med när användaren googlar en anställd och kommer till församlingens webbsida. Det underlättar alltså för användaren att inte behöva skrolla långt ner förbi de allmänna uppgifterna. Allmän information om kanslitider och annat passar bättre på sidan Information, kansli.
Du kan på samma sätt som du fyller i församlingsanställdas kontaktuppgifter fylla i också de förtroendevaldas kontaktinformation.
Då du fyller i de förtroendevaldas kontaktuppgifter är det viktigt att du kommer ihåg att kryssa för att det inte är frågan om en församlingsanställd. Då syns inte kontaktuppgifterna i listan över församlingsanställda.
Du kan skapa en kontaktlista över förtroendevalda med hjälp av nyckelord. Listan kan sedan finnas till exempel under rubriken Beslutsfattande eller under Kontakt. Om du också vill skapa en skild lista över suppleanterna måste du förse dem med ett annat nyckelord än de förtroendevalda. Kom ihåg att nyckelordet ska vara ett ord, utan varken mellanslag eller specialtecken (t.ex. "förtroendevald suppleant" fungerar inte).
Man kan plocka kontakter från andra församlingars kontakter på följande sätt: Tryck på kugghjulet på kontaktsidan, välj andra enheter under Organisationer.
Att observera:
- Det som är inmatat på finska kommer i listan på finska.
- Vill du ha en underlista med t.ex. präster så ska du välja under Noggrannare beskrivning av arbetsuppgifterna eller välja att göra en lista med rippi som man använder för personer i alla tre sajter.
- Det är inte möjligt att lyfta en enskild person. Alla eller ingen. Om man just då inte använder sig av filtrering till olika underlistor sedan.
Kakor (cookies)
Vi använder kakor för att ge dig en bättre upplevelsen på vår webbplats. Våra egna, nödvändiga kakor garanterar att webbplatsen är effektiv och användarvänlig.
På webbplatsen använder vi inbäddningar med videor eller annat innehåll från sociala medier. Det innehållet kan ha kakor som identifierar användaren. Du kan se innehållet endast om du godkänner kakorna.