Lägg till ett nytt evenemang
Snabbinstruktion:
- Logga in i Klockaren och välj Evenemang i den vänstra menyn.
- Klicka på Lägg till evenemang.
- Fyll i uppgifterna om evenemanget på blanketten.
- Publicera evenemanget.
Utförligare beskrivning kring de uppgifter som fylls i om evenemanget
Evenemangets namn
Ge evenemanget ett kortfattat, men informativt namn.
Typ av evenemang
Välj mellan vanligt evenemang, strömmat evenemang eller hybridevenemang. Om det är fråga om ett strömmat eller hybridevenemang, lägg till strömningslänken. Kryssa för Evenemanget spelas in om så är fallet.
När det gäller stömmade eller hybridevenemang ser webbplatsbesökaren ”Webbevenemang”-markeringen, "Gå till webbevenemanget" -länken samt texten "Evenemanget spelas in" om den rutan har kryssats i.
Lokal
Välj lokalen ur listan och flytta den till Valda-rutan med nedåt-pilen. Om du i misstag valde fel utrymme, flytta bort det ur Valda-rutan genom att först markera det och sedan klicka på uppåt-pilen. Om utrymmet inte finns i listan, fyll i informationen i fältet Annan än församlingens lokal.
Det är bra att kontrollera att ni uppgett lokalernas platsinformation korrekt i Klockaren. Lokaler som registrerats i Katrina eller Prime ska länkas till Klockaren om församlingen tagit i bruk gränssnittet. Då framgår det var ett evenemang hålls.
Ett evenemang borde alltid ha tydlig platsinformation så att människor hittar rätt. Fältet Annan än församlingens lokal ska endast användas för evenemang som inte ordnas i församlingens egna lokaler.
Ingress
En kort beskrivning, högst 400 tecken. Ingressen bör vara lockande och innehålla information om evenemanget och för vilken målgrupp det är tänkt.
Beskrivning av evenemanget
Här fyller du i en mer detaljerad beskrivning. Du kan länka till andra sidor och t ex lägga till en YouTube-video med hjälp av inbäddningsverktyget.
Lägg till en bild
Klicka på Bläddra och välj en bild från din dator. Bilden ska vara minst 750 px bred och 500 px hög. (Bilder som laddas upp i Klockaren får vara högst 7,3 Mb stora. Stora bildfiler inverkar dock på tiden det tar att ladda sidan, så förminska alltid bilden till lämplig storlek.)
Alt-text
Skriv en alt-text som beskriver det man ser på bilden. Du kan läsa mer om bilders alt-texter i tillgänglighetsinstruktionerna.
Tidpunkt för evenemanget
I rullgardinsmenyn kan du välja mellan enskilt evenemang eller återkommande evenemang.
- Enskilt evenemang: Fyll i uppgifter om datum och starttid. Om det är ett evenemang som pågår flera dagar (t.ex. läger) kryssar du i rutan Evenemang som pågår flera dagar.
- Återkommande evenemang: Fyll i datumuppgifter om första och sista dagen samt klockslag. Välj vilken veckodag evenemanget återkommer och kryssa vid behov också i om evenemanget återkommer varannan vecka.
Evenemangen syns på församlingens förstasida samt på sidan Evenemang ännu 30 minuter efter att evenemanget börjat.
Arrangör
Fyll i arrangör för evenemanget genom att klicka på församlingen i listan och med nedåt-pilen flytta den till Valda-boxen. I det öppna fältet kan du fylla i uppgifter om utomstående arrangör.
Förhandsanmälan
Om man skall anmäla sig till evenemanget på förhand, klicka i ”Det här evenemanget kräver förhandsanmälan”. Om anmälningen ska ske via en webb-blankett, skapa då först blanketten och infoga dess adress i fältet ”Länk till anmälan”. Du kan ställa in tidpunkten för när förhandsanmälan börjar och slutar. Då syns anmälningslänken först vid den tidpunkt den är ställd in på att börja.
Om du inte vill ta emot förhandsanmälningarna via en webb-blankett utan per telefon eller via epost kryssar du i rutan ”Det här evenemanget kräver förhandsanmälan” men lämna fältet ”Länk till anmälan” tomt. Då skriver man i stället in telefonnummer och/eller epost-adress i fältet för beskrivningen av evenemanget.
Arkivering
Evenemanget arkiveras inte automatiskt efter 30 dagar om ”Arkivera inte evenemanget” är ikryssat.
Kontaktperson
Välj rätt kontaktperson ur listan och flytta hen till Valda-boxen. Personens kontaktuppgifter blir synliga på evenemanget.
Kategori
Evenemangskategorier är:
- Barn och familj
- Unga
- Vuxna
- Gudstjänster och samlingar
- Musik
- Mission och utvecklingsarbete
Utöver dessa kan Stöd och hjälp väljas. Evenemang i denna kategori listas i evenemangslistan på Stöd och hjälp-sidorna. Läs mer om evenemangskategorier
Nyckelord
Med hjälp av nyckelord kan du skapa en evenemangslista med en viss typ av evenemang (t ex Gemensamt Ansvar) eller evenemang riktade till en särskild målgrupp (t.ex. skolbarn). Med nyckelord kan du också rekommendera liknande evenemang. Liknande evenemang med samma nyckelord visas på evenemangets sida under rubriken ”Se också”.
Med hjälp av nyckelord kan du också påverka hur lätt evenemanget hittas med hjälp av Klockarens söktjänst bland evenemang. Det lönar sig att använda nyckelord som besökaren troligen använder. Sökfunktionen känner inte igen böjda eller sammansatta ord. För ett evenemang som heter "julbasar" lönar det sig därför att infoga både nyckelorden "jul" och "basar".
Nyckelorden påverkar inte googles sökfunktion.
Valet av nyckelord fungerar enligt följande:
- Du kan skriva nyckelordet på raden och trycka på Enter-knappen. I det här fallet väljs det ifrågavarande nyckelordet.
- Alternativt kan du trycka på ”Välj” – knappen och välja ett lämpligt nyckelord från listan.
Tryck alltid på Enter eller Lägg till-knappen efter att du lagt till ett nyckelord. Använd enkla ord. Använd inte specialtecken eller siffror i nyckelorden.