Kugghjul.

Utveckling och nyheter

Klockarens nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sänds automatiskt till alla klockarenredaktörer. Andra har möjlighet att beställaÖppna länk i ny flik brevet. 

Tidigare nyhetsbrev finner du i SacristaÖppna länk i ny flik.

Hur vi utvecklar Klockaren

Publiceringsverktyget Klockarens uppbyggnad startade 2013 och den första sajten publicerades 2014. Utvecklingsarbetet fortsätter och Klockarens målsättning är fortsättningsvis att vara församlingarnas gemensamma kommunikationsverktyg som motsvarar både webbplatsbesökarens och församlingarnas behov. Följande steg är att Klockaren övergår till WP-format. Alla församlingar bygger upp sina nya sidor i det nya formatet till och med november 2027. 

Vem ansvarar för utvecklingen?

Klockarens utvecklingsplan och -budget bestäms av Kyrkostyrelsen på basen av framställning av Kyrkans kommunikation. Ansvaret för kyrkans webbkommunikation sköts av webbkommunikationschefen.

Det konkreta arbetet sköts av Kyrkans webbkommunikations Klockaren-team tillsammans med den tekniska leverantören. Projektchef för nya Klockaren är Aku Sonninen.

Vem ingår i Klockaren teamet?

I Klockaren-teamet ingår projektchef, produktchef och Klockarenstödet.

För utvecklingsarbetets planering och tidtabell ansvarar Klockarens projektchef. Projektchefen leder Klockarens tekniska utveckling, vägleder tekniska leverantörens arbete, fungerar som teamledare och ansvarar för utvecklingsbudgetens planering och uppföljning. Produktchefen är produktägarens arbetspar och deltar i planeringen av produktutvecklingen, utvecklar instruktioner och utbildning samt sköter kommunikation och samarbete med församlingar. Klockarenstödet svarar på stödfrågor och handhar tekniskt testande. Alla i Klockarenstödet sköter uppgiften på deltid vid sidan av annat arbete.

Sakkunniga från Kyrkans kommunikation är med och förverkligar gemensamt innehåll och kommunikation till församlingarna.

Vad är målsättningen med utvecklingsarbetet?

Målsättningen är att erbjuda församlingarna webbplatser som:

  • fungerar tekniskt
  • är tillgängliga
  • är planerade för besökarnas behov
  • är lätta att använda för användarna
  • bygger upp kyrkans gemensamma varumärkesimage

En gemensam bas sparar resurser, eftersom varje enskild församling då inte behöver planera eller förverkliga en sajt från grunden. En viktig målsättning är också att församlingarna får tillräckligt med stöd i användandet av Klockaren.

På vilka grunder väljs utvecklingsmål?

Utvecklingsmål väljs på basen av undersökningar och församlingarnas respons. Besökarens och användarens tillfredsställelse utreds regelbundet med hjälp av online-undersökningar. I Klockaren görs också användartestningar, som väger tungt i utvecklingsplaneringen.

Det är fint att det kommer många önskemål från församlingarna. På grund av begränsade resurser behöver det göras ett val mellan alla önskemål. Vi prioriterar utveckling av sådant som många har nytta av. Också priset har betydelse: kostnaderna bör korrelera med nyttan. Vi lyssnar och tar till oss alla utvecklingsförslag, fastän alla förslag inte kan förverkligas med detsamma.

Hur görs utvecklingen i praktiken?

I utvecklingsarbetet rör sig parallellt stora helheter, mindre uppdateringar och reparation av buggar. Arbetet görs i nära samarbete med systemleverantören.

Hur kan församlingen delta i utvecklingen av Klockaren?

Vi tar gärna emot önskemål och utvecklingsidéer via SjälvservicepunktenÖppna länk i ny flik. Alla mottagna förslag registreras och deras möjlighet att genomföras evalueras. Vi funderar också på andra möjligheter för församlingarna att delta i utvecklingsarbetet. Klockarens utvecklingsgrupp och pilotförsamlingarna deltar aktivt tillsammans med Klockaren-teamet och systemleverantören i utvecklandet av den nya Klockaren.  

Hur kan jag följa med vad som utvecklas?

Aktuella utvecklingsförnyelser berättar vi om i Klockarenguiden, nyhetsbrevet och Teamskanalen Lukkarin tekijät_Klockarenproducenter / Kirkon viestintä. 

 

Ta kontakt med stödet via Självservicepunkten på adressen ipp.evl.fi

Klockarenstödets sida

Andreas Cederberg

Klockarenstödet

Eva Holm

Klockarenstödet

Kalevi Koistinen

Sakkunnig

Klockarenstödet på finska

Anne Kähäri

Sakkunnig

Klockarenstödet på finska


Julia Lundell

Produktchef

Utvecklar Klockaren i samarbete med projektchefen. Ansvarar för kommunikationen, utbildningen och hur stödet organiseras.

Samarbetet med församlingarna är viktigt för mig. Den vägen får vi in tips och idéer på hur vi kan förbättra Klockaren och bättre stöda församlingarna i deras kommunikation online.

Mitt stora intresse för tillfället är att rida och hästar.
Till familjen hör tre barn, två katter, en utflyttad dotter och ett barnbarn. 


Aku Sonninen

Projektchef

Projektchef för nya Klockaren