Kakor (cookies)
Kakor (cookies)Öppna länk i ny flik
Kakor (cookies)Öppna länk i ny flik
Kriser är väldigt olika till sin karaktär, en del stora andra mindre. Du kan tillämpa de här anvisningarna i olika situationer, speciellt när det är frågan om en lokal krissituation.
Kyrkans kommunikation sköter den riksomfattande kriskommunikationen och konsulterar församlingarna vid lokala kriser. Kontaktuppgifter hittar du i Sacrista.Öppna länk i ny flik
Hjälp med webbsidorna kan du få av Klockarenstödet vardagar kl. 8-16 via Självservicepunkten. Öppna länk i ny flik
Kollegastöd och tips kring Klockaren kan du få också av andra församlingsanställda genom att gå med i Teams-kanalen Lukkarin tekijät / Klockarenproducenter. Öppna länk i ny flik
Läs instruktionerna under fliken Förstasidan RSS-puff och krismeddelande.
Fältet ovanpå bilden kan du använda till exempel för att berätta vad som händer just nu i krisen och länka till sidor på den egna sajten där det står sånt man kan ha nytta av. Du kan till exempel länka till en kriskommunikationssida.
Exempel på länkar som kan vara till nytta:
Kom också ihåg att ta bort krisinformationen när krisen är över.
Då krisen är framme är vi ofta själva illa berörda samtidigt som tempot ofta är högt då det gäller att nå ut med korrekt information i många olika kanaler. Förbered dig genom att redan nu göra en färdig kriskommunikationssida som du har dold och hastigt kan lyfta fram och anpassa då krisen är framme. Se exempelsidan.
Se till att ge tillräckligt många i arbetslaget har chefredaktörsrättigheter så att någon kommer åt att uppdatera sidan om många t.ex. är sjuka.