Vi använder kakor för att ge dig en bättre upplevelsen på vår webbplats. Våra egna, nödvändiga kakor garanterar att webbplatsen är effektiv och användarvänlig.
På webbplatsen använder vi inbäddningar med videor eller annat innehåll från sociala medier. Det innehållet kan ha kakor som identifierar användaren. Du kan se innehållet endast om du godkänner kakorna.
Under Sidans inställningar kan du redigera ärenden som hänför sig till hela webbplatsen: färgschema, logo och formatet för lyft- och profilbilder. Webbsidans inställningar kan redigeras med chefredaktörsrättigheter.
Observera, att ändringar i webbplatsinställningarna ofta kräver tömning av webbläsarens cacheminne. Det enklaste sättet att uppdatera webbläsarens cache är att trycka på CTRL + F5, som tvingar sidan att ladda om.
Sidans inställningar hittar du i underhållsmenyn till vänster.
Kyrkans nya visuella uttryck (instruktionerna uppdateras)
Respektive församling kan i egen takt frivilligt ta i bruk en logo i enlighet med kyrkans nya, enhetliga visuella uttryck.
Om ni önskar ta i bruk en logo i enlighet med det nya uttrycket, rekommenderar vi att ni ansluter er till församlingarnas logosambeställning . På detta sätt säkerställer ni er om att att den nya logon helt säkert är i rätt format också för Klockaren. Deadline för nästa beställning är 28.2. Anslut dig till Teams-kanalen och gör beställningen den vägenÖppna länk i ny flik .
Om ni använder Adobe Illustrator kan ni också själva göra logon till webbsidorna. Logon bör vara i svg-format och i storlek 350 x 130 px. Storleken är viktig för att logon inte skall se förvrängd ut på sidorna. Noggrannare instruktioner hittar du på sidorna för den nya grafiska profilenÖppna länk i ny flik.
Om du vill byta logotyp på sidan gäller det att kontrollera att den är i rätt format innan du laddar upp den på webbsidan.
Logotypen skall vara i SVG -format och i storlek 350 x 130 px. Då du har logon i rätt format, ladda upp den via Sidans inställningar i den vänstra verktygsmenyn (Logo - Lägg till SVG - ladda upp filen). För att den nya logon skall synas behöver webbläsarens cacheminne vanligen tömmas (CTRL + F5)
Trots att det i verktyget finns möjlighet att lägga in en logo i PNG-format så rekommenderar vi det inte längre. SVG räcker gott.
Kyrkans nya visuella uttryck och byte av logo (instruktionerna uppdateras)
Respektive församling kan i egen takt frivilligt ta i bruk kyrkans nya logo i enlighet med det nya enhetliga visuella uttrycket.
Om man använder Adobe Illustrator kan man själv göra logon till webbsidorna. Logon bör vara i svg-format och formatet 350 x 130 px. Storleken är viktig för att logon inte skall se förvrängd ut på sidan.
Eventuellt kommer det i ett senare skede att bli möjligt att göra en sambeställning av logo till församlingen för bruk på såväl webbsidorna som i trycksaker men det har ännu inte fattats beslut kring detta. Följ med läget här eller i Teamskanalen KlockarproducenterÖppna länk i ny flik. Närmare instruktioner publiceras i ett senare skede.
Uppdaterad senast 11.10.
Profilbildernas format
Du kan ändra format på profilbilderna (kontaktuppgifter) och bildpuffarna (evenemangpuff). Du kan välja bland följande alternativ:
Rund
Rundad
Rät vinkel
Då du valt bild och format och laddat upp det du vill ha, tryck på spara. Efter det kan du granska sidans utseende.
Redigera (konfigurera) sidans namn, url-adress och inställningar
Sidans namn och url-adress formas när du skapar en sida. Webbplatsens chefredaktör kan redigera namnet och url-adressen för en sida.
Obs! När sidans adress ändras ska du komma ihåg att också ändra eventuella länkadresser till denna sida. Därför bör en adressändring vara igenomtänkt.
Det är bra att sidornas url-adress motsvarar sidornas uppbyggnad. Det hjälper sökmotorerna att förstå hur sidor och innehåll hör ihop. Därför rekommenderar vi omdirigering framom att redigera till korta url-adresser. Kontakta Klockarenstödet via SjälvservicepunktenÖppna länk i ny flik om du önskar omdirigering.
Tryck på kugghjulet i den övre menyn, konfigurera sida.
I det fönster som öppnas finns flikar med rubrikerna: Allmän, Utseende, SEO, och Metataggar.
Här kan webbplatsens chefredaktör redigera sidans namn (dvs det som syns i navigationsmenyn) i fältet Användarvänlig adress.
Klockaren-sidans url-adress bildas då sidan skapas. Om du skapar en ny sida Församlingskansli under sidan Information, kansli innehåller sidans url-adress sidstrukturen, dvs. i detta fall www.forsamling.fi/information-kansli/forsamlingskansli. Ibland kan man vilja förkorta adressen ur marknadsföringssynpunkt.
Detta kan göras på två sätt:
genom att ändra sidans namn direkt i sidkonfigurationen t.ex. www.forsamling.fi/forsamlingskansli eller
att som omdirigering göra en ny sida, där sidan får en kortare adress, och som leder till rätt innehåll. I exempelfallet skulle sidan kunna vara www.forsamling.fi/forsamlingskansli och leda till sidan www.forsamling.fi/information-kansli/forsamlingskansli. Omdirigeringar ber man om att få av Klockarenstödet via Självservicepunkten .
Notera! Sidans sökoptimering ökar om sidornas url-adresser motsvarar sidstrukturen. Det hjälper sökmotorerna att förstå hur sidorna och olika ämnen är kopplade till varandra. Därför kan en omdirigering vara bättre än en kort-url-adress. Om sidan berör ett ämne som inte riktigt passar under någon annan sida, som t.ex någon av kyrkans högtider, kan det vara motiverat att göra en sida med en kort url snarare än en omdirigeringssida.
SEO - Sökoptimering och sidans beskrivning
SEO = Search Engine Optimation, översatt till svenska sökmotoroptimering. Innehållet här påverkar således sidans synlighet i sökmotorer.
Den info som finns i detta fält syns i webbläsarens rubrik och i sökmotorns rubrik.
Använd så beskrivande rubrik som möjligt och gärna med termer som finns i innehållet.
Beskrivning
Det du skriver i fältet för beskrivning syns i sökmotorerna på följande sätt.
Om det fattas text i fältet för beskrivning, väljer sökmotorn den text som hittas bäst. Det valet kan vara mycket misslyckat. Därför lönar det sig att fylla i fältet för sidans beskrivning. Texten i detta fält påverkar på ett betydande sätt klickar på sökresultatets länkar. Om google tycker att en annan text bättre motsvarar de ord som används i sökningen så kan den plocka fram den istället.
Beskrivning för sidan kan fyllas i på två sätt:
Gå till kugghjulet uppe i svarta balken, välj SEO och skrolla neråt till Meta-taggar, Beskrivning. Fyll i och spara.
När du skapar en ny sida i Klockaren finns en plats kallad 'Beskrivning för söktjänster'. Fyll i den.
För att främja sökoptimeringen kan du finslipa också i textediteringen:
Använd sidans huvudrubrik på varje sida. Gör den kort och beskrivande.
Använd rubrik 2-4 för att dela in texten. Använd rubrik H2 max 1-3 gånger/sida
Se till att brödtexten har centrala ord, också i olika former. Använd fet stil och kursivering. Använd listor. Undvik att använda liknande text på flera ställen på sidan.
Ge bilder tydliga namn, gärna med centrala ord. Använd centrala ord i alt- och bildtexter.
Länktexter bör vara beskrivande för länkmålet, använd gärna centrala ord
Korta adresser och omdirigeringar
När du skapar en sida i klockaren formas en URL-adress. Om du t ex skapar en undersida till info och kansli skapas en url-adress som visar sidstrukturen. T ex www.forsamlingen.fi/information-kansli/pastorskansli. Ibland kan det vara bra med en kortare webbadress, t ex för marknadsföring,
Det här kan göras på två sätt:
Genom att redigera adressen till en kortare, t.ex. www.forsamlingen.fi/pastorskansli. Webbplatsens chefredaktör kan göra denna redigering via övre menyn, konfigurera sida.
Genom att göra en omdirigering. Omdirigering betyder att en kortare url-adress leder till en specifik sida. Omdirigering görs av Klockarenstödet, via Självservicepunkten, IPP. Öppna länk i ny flik
Notera! Sidans sökoptimering ökar om sidornas url-adresser motsvarar sidstrukturen. Det hjälper sökmotorerna att förstå hur sidorna och olika ämnen är kopplade till varandra. Därför kan en omdirigering vara bättre än en kort-url-adress. Om sidan berör ett ämne som inte riktigt passar under någon annan sida, som t.ex någon av kyrkans högtider, kan det vara motiverat att göra en sida med en kort url snarare än en omdirigeringssida.