Användarrättigheter — roller

Användarrättigheter till att använda församlingens webbsida fås på följande sätt: Den anställda bör till allra först en gång ha varit inloggad på församlingens webbsida med sina z-koder. Därefter syns personen i Klockaren i den vänstra menyn under rubriken Användarrättigheter. Då kan (någon av) församlingens ansvariga användare ge personen de lämpliga rättigheterna

Se videoinstruktion hur logga in.Öppna länk i ny flik 

Webbplatsens chefredaktör(er) kan via vänstra menyn under rubriken Användarrättigheter administrera användarnas rättigheter. Det finns tre roller att välja mellan; Uppdaterare, Redaktör och Webbplatsens chefredaktör.

Via denna länk hittas videoinstruktion hur ändra roller.Öppna länk i ny flik

Vad kan man göra med de olika användarrättigheterna?

Uppdaterare

Alla anställda kan ha den här rollen. Uppdateraren kan infoga och redigera evenemang och kontaktuppgifter. Uppdaterare kan också infoga bilder i Klockarens bildarkiv och använda inbäddningsverktyget. Uppdaterare kan även granska sajtens statistik.

Redaktör

Redaktören kan

  • Skapa nya sidor.
  • Infoga, redigera och ta bort innehåll från alla sidor.
  • Administrera sidor som hen själv skapat. Här kan redaktören ta bort sidan, göra den opublicerad eller publicera.
  • Flytta eller dölja sidor från sidnavigationen med hjälp av sidkartan.
  • Upprätthålla första sidan och footerns innehåll.
  • Skapa och upprätthålla nyheter.
  • Redigera kontakter.
  • Skapa och redigera evenemang.
  • Skapa och redigera blanketter.
  • Administrera bildarkivet, dvs infoga och redigera bilder och bilagor.
  • Infoga en delningsbild till sajten.
  • Göra inbäddningar.
  • Granska sajtens statistik.

Webbplatsens chefredaktör

Webbplatsens chefredaktör har utöver redaktörens rättigheter:

  • Ta bort och justera publiceringsläge för alla undersidor till huvudmenyn.
  • Byta ut huvudbilden på första sidan.
  • Ändra sidornas url-adress.
  • Justera hur anmälningar till evenemang syn på första sidan under Kom med.
  • Sajtens administration (färg, bilder, form och logo).
  • Administrera användarrättigheter.
  • Skapa och administrera specialmodul.

Borttagning av användare på sajterna

I Klockaren finns en automatisk funktion som raderar användarrättigheten av personer som inte använt Klockaren på ett halvt år. Användarna tas bort ur Klockarens system och från församlingens sidor så att personens uppgifter anonymiseras i enlighet med dataskyddsföreskrifterna. I administrationsvyn kan man se att en portlett senast redigerats av Poistettu henkilö / Raderad person. Dessa raderingar sker nattetid, vilket innebär att datum och klockslag då personen redigerat innehållet kan komma att visas enligt borttagningstidpunkt.

Om församlingen finner det motiverat att ta bort någons användarrättigheter snabbare kan man kontakta Klockarenstödet via Självservicepunkten och be om radering av användare som inte längre är anställda i församlingen. Även i dessa fall raderas personernas rättigheter ur Klockarens system och från församlingens sidor och deras uppgifter anonymiseras i enlighet med dataskyddsföreskrifterna.

Ansvarig användare

Ansvarig användare ger ny möjlighet för erfarna nättjänstbyggare. En så kallad ansvarig användare har personlig användarrätt till Klockaren som gör det möjligt att redigera den egna organisationens webbplats mera än hittills med hjälp av verktyget Liferay. För att använda verktyget krävs att man har kännedom om webbkommunikation och publiceringsverktyg och att man lär sig hur verktyget Liferay fungerar och godkänner reglerna. Det går bra att även i fortsättningen underhålla Klockarensidor utan att vara ansvarig användare.

Regler för ansvariga användare (fi. Vastuukäyttäjä), läs i den finska guiden, Lukkariohje här.Öppna länk i ny flik